13.10.2022
Szybciej i taniej dojedziemy do pracy, szkoły i lekarza
Szybciej i taniej dojedziemy do pracy, szkoły i lekarza

"Marzenia trzeba mieć i jak widać marzenia się spełniają" – mówi Edward Fedko, prezes Lubuskiego Trójmiasta na temat Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. "Było wielu sceptyków w zakresie obwodnicy południowej Zielonej Góry, a ona jest już na ukończeniu. Podobnie jest z Szybką Koleją Aglomeracyjną" – dodaje. "Dzisiaj w dobie tego, że ceny paliwa naprawdę idą w górę, ta inwestycja jest potrzebna nie tylko ze względu na ochronę środowiska, ona wpłynie na zmniejszenie kosztów dotarcia do miejsca pracy, uczelni, szkół i służby zdrowia" – wyjaśnił Fedko.

Dla mieszkańców tzw. obszaru funkcjonalnego informacja dotycząca budowy Szybkiej Kolie Aglomeracyjnej jest kluczowa. Na terenie ośmiu gmin zrzeszonych w Stowarzyszeniu Lubuskie Trójmiasto żyje blisko ćwierć miliona Lubuszan, to dla nich powstaje kolej aglomeracyjna, która ma być tanią i ekologiczną alternatywą dla transportu samochodowego. Pierwsze koncepcje kolei aglomeracyjnej zakładają, że trasę z Nowej Soli do Sulechowa przez Zieloną Górę pokonamy nawet w 20 minut. O tym projekcie mówił na antenie Radia Index, prezes Lubuskiego Trójmiasta Edward Fedko.

Jak tłumaczył prezes Lubuskiego Trójmiasta naturalnym partnerem w zakresie zakupu taboru szybkiej kolei powinien być samorząd województwa. Natomiast samorządy gminne wchodzące w skład obszaru funkcjonalnego, czy też inne instytucje, które są zobowiązane do organizacji przewozów kolejowych, muszą się do tego procesu włączyć.

"Dla naszych mieszkańców to projekt kluczowy. Idea szybkiej kolei polega na tym, że jeśli będę miał gwarancję szybkiego przemieszczenia się, co pół godziny z miejsca A do miejsca B i C to oczywiście zostawię samochód w domu i skorzystam z komunikacji publicznej" – mówi Fedko.

Szybka kolej aglomeracyjna obejmie zasięgiem ponad 240 tys. Lubuszan (tyle osób mieszka na terenie Lubuskiego Trójmiasta). Będzie odpowiedzią na wykluczenie komunikacyjne i szansą na rozwój Zielonej Góry i okolicznych gmin. Zgodnie z projektem na trasie z Nowej Soli do Sulechowa wybudowanych będzie 9 nowych przystanków, a to w połączniu z 7 istniejącymi, da aż 16 punktów, w których z wykorzystaniem węzłów przesiadkowych będzie można skorzystać z komunikacji miejskiej. Dodatkowo Nowa Sól zyska dwa tunele, które poprawią komunikację pieszą i samochodową w centrum miasta. Trasę szybkiej kolei obsłużą cztery elektryczne jednostki, które będą kursować co 20-30 min.