Oświadczenie
- Zadanie przygotowania i złożenia wniosku o dofinansowanie dla projektu SKALT (Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta) zostało powierzone w marcu 2024 w drodze przetargu profesjonalnej firmie doradczej, która ma na swoim koncie z sukcesem zrealizowane podobne projekty na terenie całej Polski. Zarząd Stowarzyszenia „Lubuskie Trójmiasto” podjął decyzję o przekazanie tego zadania firmie zewnętrznej aby zminimalizować ryzyka wynikające z braku doświadczenia w składaniu tak dużych i skomplikowanych projektów infrastrukturalnych. Wykonawcy powierzono przygotowanie Studium Wykonalności, a następnie na jego podstawie przygotowanie i złożenie wniosku o dofinansowanie w imieniu Stowarzyszenia.
- Zadaniem Wykonawcy było syntetyczne przełożenie zapisów Studium Wykonalności oraz dokumentów przekazanych przez Stowarzyszenie „Lubuskie Trójmiasto” na język projektowy, tj. obowiązujący przy naborach z programu FEnIKS. Wykonawca był autorem Studium Wykonalności, zatem nie mogło być mowy o trudnościach z opracowaniem własnej dokumentacji.
- Wykonawca nie złożył wniosku o dofinansowanie w dniu 31 stycznia 2025 (ostatni dzień naboru). 3 lutego 2025 Wykonawca poinformował Stowarzyszenie o problemach technicznych przy jego składaniu.
- Stowarzyszenie zapoznało się z wyjaśnieniami Wykonawcy. Równocześnie Wykonawca przekazał swoje wyjaśnienia do Instytucji Zarządzającej wskazując na problemy techniczne podczas procedury aplikacyjnej. Instytucja Zarządzająca, na podstawie wyników wewnętrznej kontroli procesu składania wniosku o dofinansowanie i po wnikliwej analizie przekazanych wyjaśnień w dniu 10 marca 2025 odwołania nie uznała.
- W związku z powyższym, biorąc pod uwagę możliwe zaniedbanie ze strony Wykonawcy, Stowarzyszenie Lubuskie Trójmiasto jest gotowe dochodzić swoich praw przed sądem. W grę wchodzi unieważnienie umowy i kwestia ewentualnego odszkodowania.
- Stowarzyszenie jest zdeterminowane by aplikować o środki na Szybką Kolej Aglomeracyjną Lubuskiego Trójmiasta poprzez etapowanie projektu w oparciu o ogłaszane konkursy na rozbudowę infrastruktury.
- Finalny wariant projektu przewidywał budowę 12 węzłów przesiadkowych, 3 centrów przesiadkowych w Zielonej Górze Głównej, Sulechowie i Nowogrodzie Osiedle oraz modernizację 9 istniejących przystanków w następujących lokalizacjach: Niedoradz, Zielona Góra Stary Kisielin, Zielona Góra Nowy Kisielin, Zielona Góra Główna (tunel), Zielona Góra Przylep, Buchałów, Koźla Kożuchowska, Bogaczów, stacja Sulechów (budowa nowego peronu), oraz budowę 3 nowych przystanków: Nowa Sól Północ, Zielona Góra Osiedle Mazurskie i Zielona Góra Osiedle Zacisze.
Przystanki Słone oraz Letnica planowane do budowy w ramach SKALT będą realizowane przez PLK w ramach innego projektu. Całościowy budżet przedsięwzięcia w jego ostatecznym kształcie to 189 mln zł, w tym dofinansowanie w wysokości do 70% kosztów, tj. 107 mln zł.
Tomasz Winiecki
Prezes Stowarzyszenia „Lubuskie Trójmiasto”