23.02.2024
Szybko, tanio i wygodnie. Kolej Aglomeracyjna to szansa dla regionu
Szybko, tanio i wygodnie. Kolej Aglomeracyjna to szansa dla regionu

"Pracujemy nad trudnymi projektami, bo koncepcja Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta wymaga wielu uzgodnień z partnerem, czyli PKP PLK" – mówi Edward Fedko, prezes Lubuskiego Trójmiasta. "W ramach tego projektu chcemy wybudować 23 nowe obiekty. 11 nowych przystanków kolejowych i 12 miejsc sąsiadujących z dworcami, w których znajdzie się infrastruktura pod nazwą „parkuj i jedź” – dodaje. "To są miejsca postojowe z dobrym dojazdem dla samochodów osobowych, parking dla autobusów i rowerów, oraz dobra komunikacja dla pieszych" – wyjaśnia.

Dla mieszkańców tzw. obszaru funkcjonalnego informacja dotycząca budowy Szybkiej Kolie Aglomeracyjnej jest kluczowa. Na terenie gmin zrzeszonych w Stowarzyszeniu Lubuskie Trójmiasto żyje blisko ćwierć miliona Lubuszan, to dla nich powstaje kolej aglomeracyjna, która ma być tanią i ekologiczną alternatywą dla transportu samochodowego. Pierwsze koncepcje kolei aglomeracyjnej zakładają, że trasę z Nowej Soli do Sulechowa przez Zieloną Górę pokonamy nawet w 20 minut.

"To jest działanie długo falowe. Tego się nie da zrobić w rok lub dwa. W tej chwili jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności. Mam nadzieję, ze przetarg zostanie ogłoszony do końca lutego. Pracujemy nad tymi założeniami. Inwestycja związana z tym pierwszym etapem to jest koszt ok 350 mln zł. będziemy sięgali poi środki Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego „Feniks”, czyli Infrastruktura i Środowisko, to jest 85 proc. dofinansowania, a do tego oczywiście udział własny partnerów, czyli PLK i samorządów wchodzących w skład Lubuskiego Trójmiasta z wyłączeniem gminy Zabór" – mówi Edward Fedko.

Pierwszy etap powinien nastąpić najpóźniej w 2027 roku. Kolejny drugi etap, który jest równie trudny, bo obejmuje chociażby wykonanie tunelu w Nowej Soli.

"Dzisiejszy układ komunikacyjny i przejazd kolejowy, który się tam znajduje skutecznie ogranicza możliwości przejazdu. Ważna jest też kwestia zakupu taboru, tu musimy współpracować z samorządem województwa" – wyjaśnił Fedko.

Szybka kolej aglomeracyjna obejmie zasięgiem ponad 240 tys. Lubuszan (tyle osób mieszka na terenie Lubuskiego Trójmiasta). Będzie odpowiedzią na wykluczenie komunikacyjne i szansą na rozwój Zielonej Góry i okolicznych gmin.