11.10.2022
W pół godziny szybkim pociągiem z Nowej Soli do Sulechowa - Zielona Góra z partnerami buduje SKALT!
W pół godziny szybkim pociągiem z Nowej Soli do Sulechowa - Zielona Góra z partnerami buduje SKALT!

Najważniejsza informacja dla mieszkańców Zielonej Góry, Sulechowa i Nowej Soli jest taka – w najbliższych latach powstanie Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta (SKALT). Projekt jest ambitny i wymaga sporych nakładów finansowych, ale nie raz udowadnialiśmy, że miasto Zielona Góra potrafi góry przenosić – mówi prezydent Janusz Kubicki. - Poprawa warunków komunikacji zbiorowej i walka z wykluczeniem komunikacyjnym, to nasze strategiczne cele - mówi Edward Fedko, prezes Lubuskiego Trójmiasta. Szybka kolej Aglomeracyjna to nie jest już pieśń przyszłości, to już się dzieje - dodaje.

W ramach projektu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej Lubuskiego Trójmiasta planowany jest zakup sześciu elektrycznych zespołów trakcyjnych, cztery z nich będą w ciągłej eksploatacji, co sprawi, że pociągi będą kursować co pół godziny. Odcinek z Sulechowa do Nowej Soli liczy 50 kilometrów. W mieście pasażerowie wysiądą na ośmiu stacjach: na już istniejących Zielona Góra-Przylep, Zielona Góra-Główna, Zielona Góra-Stary Kisielin i Zielona Góra-Nowy Kisielin i na czterech nowych: Zielona Góra-Leśny Dwór, Zielona Góra-Elektrociepłownia, Zielona Góra-Uniwersytet i Zielona Góra-Os. Mazurskie. Ponadto pociągi zatrzymają się na stacjach Sulechów-Wschód (nowy przystanek, stacja końcowa), Sulechów-Zachód, Czerwieńsk-Południe, Niedoradz (w planach węzeł przesiadkowy), Nowa Sól, Nowa Sól-Północ, Nowa Sól-Południe (stacja końcowa).

Zielonogórsko-Nowosolski Obszar Funkcjonalny powalczy też o Centrum Przesiadkowe PKP-PKS (połączone dworce). Przy istniejącym dworcu w Sulechowie powstanie centrum przesiadkowe. Trzeba też będzie wybudować drugi tor na trasie Czerwieńsk-Pomorsko.

  • Projekt jest ambitny i wymaga sporych nakładów finansowych, ale nie raz udowadnialiśmy, że miasto Zielona Góra potrafi góry przenosić – uważa prezydent Janusz Kubicki i dodaje: - Konsekwentnie inwestujemy w transport ekologiczny. Autobusy elektryczne są ciche i przyjazne środowisku. Kolej też jest bardzo ważna, bo dzięki niej na drogach będą mniejsze korki. W Zielonej Górze jest teraz jest przecież więcej samochodów niż w Nowym Yorku. Chcemy, aby mieszkańcy Lubuskiego Trójmiasta dojeżdżali wygodnie do pracy i szkoły nowoczesnymi pociągami.

  • Z naszej Strategii Rozwoju Komunikacji jasno wynika, że najważniejszym elementem zielonogórskiej sieci transportowej będzie nie droga S3 i obwodnica południowa, a kolej aglomeracyjna - mówił Krzysztof Kaliszuk zastępca prezydenta. I dodawał : - Rządowi eksperci np. minister Waldemar Buda potwierdzili, że mamy rację, i co ważne w najbliższej perspektywie unijnej jest możliwość sfinansowania takich inwestycji. Temat omówiliśmy też ze spółką PLK. Przed nami wiele wyzwań, a jesteśmy na początku drogi. Wierzymy w to, że nam się uda.

W przedsięwzięcie zaangażują się też Województwo Lubuskie i spółki POLREGIO i Polskie Linie Kolejowe. Pieniądze na ten projekt pochodziłby z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEniKS).