11.06.2024
Zielona Góra przebuduje strategiczne rondo
Zielona Góra przebuduje strategiczne rondo

Prezydent Marcin Pabierowski podpisał umowę z firmą EMWAY Maciej Emilianów z Zielonej Góry. Do połowy grudnia powstanie projekt przebudowy ronda św. Urbana – Wrocławska/Pileckiego na rondo turbinowe. Dzięki temu ma się poprawić płynność ruchu. Koszt dokumentacji projektowej to 68.511. Przetarg na ten projekt i jego realizacja planowane są w 2025 r.

  • Podjąłem decyzję o przebudowie ronda św. Urbana - mówi prezydent Marcin Pabierowski. – To bardzo ważne miejsce dla komunikacji miasta, łączące Raculę z centrum Zielonej Góry. Rondo jest zlokalizowane przy stadionie żużlowym i cmentarzu, dlatego kumuluje duży ruch samochodowy. To główna arteria wjazdowa do miasta. Podczas kampanii wyborczej, mieszkańcy zwracali mi uwagę, że trzeba rozwiązać problem komunikacyjny w tym miejscu. Korki tu są dotkliwe, zwłaszcza kiedy zielonogórzanie jadą do pracy i z niej wracają. Trudno też dojechać karetkom pogotowia, czyli ma to bezpośredni związek z bezpieczeństwem mieszkańców. To wąskie, jednopasmowe rondo zbudowane przez poprzednią ekipę zarządzającą miastem, nie zdało egzaminu – podkreśla gospodarz Zielonej Góry. Turbinowe rondo z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku ma usprawnić komunikację. – Kilkaset metrów dalej mamy przecież nowoczesne rondo łączące obwodnicę południową z Raculą – dodał prezydent. - Ze swojego doświadczenia wiem, że trzeba oddzielić projektowanie od wykonawstwa, bo dzięki temu łatwiej jest kontrolować proces inwestycyjny i dysponować funduszami publicznymi. Gotowa dokumentacja jest szczegółowa i pozwala lepiej przygotować się wykonawcom do przetargów – przekonuje Marcin Pabierowski.
  • Założenie generalnie jest taka, że na kierunkach Nowa Sól-Zielona Góra wykonamy dwa pasy ruchu, zarówno na rondzie jak i przed rondem. Wyznaczymy dodatkowy pas ruchu na obecnej wyspie zewnętrznej ronda – tłumaczy Maciej Emilianów, właściciel firmy odpowiedzialnej za projekt. W planach jest też usunięcie prawoskrętu z ul. płk Pileckiego w kierunku ul. Racula-Głogowska. Ten teren zostanie zagospodarowany, powstanie tam Miejsce Obsługi Rowerzysty (MOR)
  • Ta inwestycja jest niezbędna, aby poprawić płynność na tym skrzyżowaniu, na którym z roku na roku wzrasta natężenie ruchu – wyjaśnia Paweł Tonder, zastępca prezydenta. - Poważnie zastanawiamy się też nad zasadnością i możliwością rozbudowy ul. Wrocławskiej w stronę miasta. Najlepiej, żeby była to droga dwujezdniowa, tak aby ruch do miasta i z miasta odbywał się płynnie. Jeśli z naszych analiz wyjdzie, że jest taka potrzeba, wykonamy to zadanie w kolejnych latach. Wszystko zależy jednak od pozyskania środków na ten cel – dopowiada P. Tonder. Fot. Bartosz Mirosławski UM